Az Alien filmek véleményem szerint az egyik legjobb horror sorozatnak mondható, és bár megoszlanak a vélemények, hogy melyik film a jobb és melyik a kevésbé nézhető, az tény hogy a címszereplő szörnyek klasszikus karakterekké váltak. A szó szerint rémálmokból újradizájnolt xenomorphok rettenetesen félelmetes teremtmények, okosak, gyorsak, hatékonyak, szaporodásuk hátborzongató, kinézetük vérfagyasztó. Bár elég sok bőrt lehúztak már a humanoid bogarakról, de szerencsére a faj általános dizájnját és viselkedését mindig igyekeztek megtartani. Minek eltörni azt, ami már működik? A Prometheus és a Covenant filmek kicsit megbolygatták a témát, de még mindig nem tehette meg, hogy teljesen elszakadjon a xenomorphok világának hangulatától.
Játékok terén azt hiszem nincs igazán okunk panaszra, az Aliens univerzumban helyet foglaló játékok, konkrétan az Aliens vs Predators címek mindegyike autentikus és a klasszikusokhoz is ragaszkodó alkotások, és érdemesek a horror rajongóinak és újaknak kipróbálásra egyaránt. Az Alien: Isolation az egyik legjobb horror játék valaha, és abszolút tökéletességgel dolgozta fel a rémálomba illő űrbogár elleni küszködést és szinte kilátástalan harcot. De persze kell egy szégyenfolt is, a Colonial Marines címre hallgató förmedvény sehogy sem tudta értelmezni se a műfajt, se a sztorit, de cserébe játszhatatlanul rossz volt. Nem is csoda, hogy a következő játék bejelentésének megítélése eléggé megosztó volt.
Plafonon mászó idegenek
Az Aliens: Fireteam Elite története szerint az Aliens 3: Végső megoldás a Halál film eseményei után járunk, 2202-ben, mikor a galaxis nagyhatalmai már tudnak a xenomorphok létezéséről, és önző célokból próbálják megérteni és kiaknázni az intergalaktikus gyilkológépek képességeit. Ez persze senkinek sem sikerül, és az LV-895 kolónián megtörténik a legrosszabb. A főleg zsoldosokból álló UAS hadsereg el is küld egy hajót a telep vészjelzésére, és karakterünk az Endeavor hajó egyik utasa, és a történet szempontjából a mi név nélküli bakánk, akinek meg kell küzdenie a xenomorphokkal. Na persze nem egyedül.
A Fireteam Elite egy kooperatív TPS, melyben három karakterrel kell végiglőnünk magunkat az idegenek hordáin, bejárva a kolónia lakónegyedeit, laborjait, ásatási helyeit, és még idegen romokba is ellátogatunk. Akció közben nem lesz időnk a sztorival foglalkozni, így a szituáció értelmezéséről és a látottak miértjéről a küldetések között az Endeavor fedélzetén állomásozó emberektől értesülünk. A párbeszédek nem épp filmvászonra írt mélységűek, de informatívak, és járnak némi jutalommal is, így opcionálisan egy kellemes körítést adnak a játéknak. Tekintve, hogy a fő sztori nem igazán érdekes, ellenben az Aliens univerzuma annál inkább, így a kis apró részletekben rejlik a Fireteam Elite élvezhető tartalma.
Na de sztori ide vagy oda, ez mégiscsak egy horda írtó lövölde, úgyhogy vágjunk is bele!
Bogárírtás
A karakterünk létrehozása nem egy mmorpg-k mélységébe hatoló felületen történik, de legalább összerakhatjuk a nekünk tetsző bakát. Négy kasztból tudunk választani, a Gunner, Technician, Demolisher és Doctor. Ezeket a kasztokat tudjuk váltogatni, így nem kell elköteleznünk magunkat csak egy “foglalkozás” mellett, ráadásul a sztori végén elérhetővé válik a Recon kaszt is. Kezdetben a játék lehetőséget ad kísérletezni, mérsékelt, szinte tutorial szagú kezdőküldetések követik egymást, melyekben tényleg könnyedén lubickolva szokunk hozzá az irányításhoz, a karakterünk adta lehetőségekhez, és persze megismerjük a játékmenet hogyanját.
A filmeket is idéző acél folyosók, a xenomorphok nyálkás fészkei, az ősi romok mind nagyon atmoszférikusak, nem annyira labirintus szerűek, több a tágas tér, de mindegyikre jellemző a gyenge fény és az árnyékokba vesző sarkok. Hogy lefedjük a csapatunk hatékonyságát, jól meg kell választanunk a csapat összetételét kasztok terén. Mivel csak három fő a megengedett, így mindig hiányozni fog egy szakma, pedig az igazság az hogy mind a négy elengedhetetlen lenne, főleg később a nehezebb fokozatokon. A taktikai mentalitás barátokkal könnyen felvehető és követhető, randomokkal inkább kaotikus semmint hatékony, botokkal pedig kielégítő, de nem tökéletes. Mindenképp folyamatosan kommunikációval egybekötve lehet ezt a játékot a legteljesebben kiélvezni, a magányos farkasok és önző játékosok nem fognak csak úgy maguktól előrébb jutni.
A karakterünket a játék során folyamatosan fejleszteni fogjuk, nem annyira mély rendszerben mint ami hosszútávon is lekötné a build összerakós énünket, de annyi tartalommal azért ellátták a játék ezen részét, hogy egyedinek érezhessük a választott összeállításunkat. Fegyver fejlesztések, kütyük, passzív és aktív képességek, minden kasztnál más és más eszköztárból. Szerencsére nincsen olyan fegyver vagy eszköz, ami halálra ítélné a tudatlan játékost, ahogy nincsen abszolút legjobb sem. Mindenkinek magának kell eldöntenie és megtapasztalnia, hogy melyik felszerelésekkel tud a legjobbak érvényesülni, és hogy persze melyikekkel fogja tudni a játék kihívásait a csapattársak támogatásával egyetemben megoldani.
Na de mi a helyzet az ellenfelekkel? A játék igyekszik több féle xenomorph típust is felsorakoztatni, olyanokat amiket már láttunk valamilyen médiumban, de van pár teljesen új borzadvány is a leölendő dögök repertoárjában. A kicsi drónok puhák és megfontolatlanok, a harcosok agresszívak, szívósak és mindig tudják, melyik játékos a potencálisan legveszedelmesebb a csapatban, és arra mennek rá. A piros páncélos prowler könyörtelenül leteperi a távolból ugorva a gyanútlanul előre rohanó játékost. Az öngyilkos merénylő burster a savas vért változtatja még rosszabb veszedelemmé, ahogy halálkor nagy területen fröccsenti magát szerteszét. De van amelyik a savat távolsági fegyvernek használja. A zömök páncélos crushernél csak a fennséges és egyben vérfagyasztó erejű praetorian a szívósabb dög, de végül persze ott a listán a xenomorphok királynője is. Szerencsére őt csak egyszer látjuk a sztori alatt. Viszont nem csak bogarakkal fogunk találkozni, hanem a Waylend-Yutani agresszív androidjaival is, akik viselkedésükkel és fegyverzetükkel is meg tudják lepni a játékosokat.
Szóval van egy három fős csapatunk, személyre szabható és fejleszthető kasztjaink, tizenkét kampány küldetés, egy hórdamód, különböző nehézségi fokozatok és módosítók, atmoszférikus, sőt látványos pályák, széles ellenfél repertoár, és hangulat. Mondhatnánk, hogy ennél több se kell, azonban sajnos az Alien Fireteam Elite nem hibák nélküli, sőt…
Savmarta renomé
Számomra az első problémát, minden technikai malőr előtt, a xenomorphok jelentették. Kezdjük azzal, hogy az Alien filmek mindegyike azért volt olyan sikeres horror, mert a hősökre éhező dögök mindegyike elképesztően nagy fenyegetést jelentett. Ha egyedül, ha hordában járnak, ezek a borzadványok túl ravaszak és erősek ahhoz, hogy csak úgy halomra lehessen lőni őket. A második Alien filmben láttunk nagy hordákat kinyúvadni, egyértelműsítve hogy az idegenek nem sebezhetetlenek, de a potenciáljuk akkor is az emberfeletti borzalmakban rejlett, amit ezek a szörnyen tudtak okozni. Na már most az Alien Fireteam Eliteben a xenomorphok nem félelmetesek, még csak nem is igazán veszélyesebbek bármilyen más teremtménynél, amit valaha játékba álmodtak. Ostobán a golyók elé szaladnak, szervezetlenül özönlenek, nem reagálnak igazán a játékosok tetteire azon kívül, hogy vagy megütnek minket, vagy meghalnak.
Mondhatnánk, hogy de hát ez egy lövölde, méghozzá horda írtó játék, de én erre azt mondom, hogy cserébe ezért a játékmenetért a xenomorphok elveszítik az igazi lényüket, az értelmüket, a popkultúrába ágyazott szerepüket, mint megállíthatatlan rémálmok. Csak egy halom űrbogár. De legyen, ez egy ilyen játék. Ám a szervezetlenségük és néha irracionális viselkedésük inkább válik nevetségessé, főleg mikor egymást akadályozzák, beleakadnak tereptárgyakba, vagy a hullájuk vadul pörögve kezd el bumerángozni a teremben. Nehéz szemet hunyni ezek felett, mikor még a megjelenésük sem tökéletes azáltal, hogy csak úgy a semmiből tölt be a modelljük, vagy épp válik kámforrá.
Ha mégis minket nem érdekelnek a xenomorphok, akkor nem többek egy Vermintide szerű agyatlan hordánál, és ugyanúgy tudjuk élvezni a leölésüket. Élveznénk, de sajnos jön a többi hiba. Az első és legfontosabb a meccs keresés borzalma. Nagyon hosszú várakozási időket meg lehet magyarázni a játék iránti kereset csökkenésével, és kiküszöbölhető előre szervezett csapat bevetésével, viszont még ez sem biztosíték. Rendszeres a szerverekkel való kapcsolat megszakadása, a küldetések frissítésének kimaradása, betöltési problémák, grafikai és hang bugok. Ha valami probléma miatt muszáj újra indítanunk a játékot, a meccs és a csapat azonnal szétkapcsol, és lehetetlen visszacsatlakozni. Ezek szörnyen bosszantó hibák, és ha kitartóak is vagyunk, pár ilyen eset után komolyan elmegy az ember kedve a próbálkozástól. Egyedül viszont nem lehet élvezni a játékot, későbbi kampány küldetések pedig egyenesen teljesíthetetlenek egy játékosokból álló csapat nélkül. Ezért ez egy frusztráló csapda, és nem látszik szándék a fejlesztők részéről ennek megoldására.
Ajánló
A legnagyobb baj, hogy az Alien Fireteam Elite az érdeklődés hiánya és a kezdeti technikai problémák miatt eleve nem rendelkezik nagyobb játékos közösséggel, a sima matchmaking segítségével már alig találni játékosokat (főleg hogy a kereső egy idő után meghal). Vannak aktív közösségek ahonnan tudunk toborozni, meg persze a barátainkat is beszervezhetjük. Igazából ha a csapat már készen áll, akkor azt mondom, hogy érdemes belevágni a Fireteam Elitebe, mert önmagában véve egy technikai hibáktól szenvedő, de amúgy szórakoztató játék. Van benne elegendő tartalom, tud kihívást nyújtani, egészen látványos és hangulatos is. Sajnos a xenomorphok renoméja eléggé becstelen, tekintve hogy csótányírtást végzünk velük, és abszolút megszűnik a horror mint stílus, de ez is egy személyes preferencia csupán, és a játék élvezhetőségén nem ront. Az Alien univerzum szerelmeseinek mindenképp ajánlott, ha hárman akarnátok valamit tolni, még akkor is jó választás lehet.
Pro:
- Kooperatív taktika és akció
- Atmoszferikus pályák
Kontra:
- A xenomorphok csak buta bogarak…
- Rengeteg technikai hiba