A zombis túlélős játékok legalább olyan érdekes és orrvérzésig erőltetett zsanrává nőtték ki magukat a játék világban, mint a mozivásznas testvéreik. A mozit már lassan egy évszázada uralják a zombik (1932-ben készült az első zombis film, a White Zombie), és azóta megszámlálhatatlanul sok alkotás született a rothadó testű, agyra éhes élőhalottak főszereplésével. A gyomorforgató kreatúrák elsődleges célja az lett volna, hogy a néző az élet megcsúfolásán, és a halál kigúnyolásán borzadjon el elsősorban, de ehelyett 10-ből 9 zombis film inkább szól tini lánykák és fiúkák nevetséges meneküléséről a bugyután hörgő tömegek elől. Ennek köszönhetően mára a zombi filmek egy széles körben megvetett műfajjá váltak, ennek ellenére mégis óriási rajongó tábora van a hörgő koponyaszürcsölőknek. Hasonló cipőben jár a játékvilágban a zombi műfaj, annyi szerencsével, hogy mi legalább több élvezhető alkotást kaptunk, semmint kukába való ZS kategóriás próbálkozást. Ezek közt a császárok pedig a kultusszá váló túlélős játékmenettel rendelkező művek lettek, és nem véletlenül.
A Night of the Dead nem összetévesztendő az 1968-as, majd 2012-es feldolgozású mozifilmekkel, amik ugyanezt a címet viselik, habár olyan csapnivalóan rossz munkák, hogy szinte mérget veszek rá, hogy egyikőtök sem látta őket. És ti jártatok jól. Ellenben mégis klasszikus zombi filmekről beszélünk, az ugyanezt a címet viselő játék, esetünkben cikkünk tárgya, szintén egy zombi főszerepes alkotás. A címadás inkább a véletlen művének sorolható be, ugyanis nem a mozifilmek ihlették az éjszakára való fókuszt, hanem a játékmenet. A Night of the Dead szó szerint egy olyan szituációba dobja a gyanútlan játékost, ahol a nappal a barát, az éjszaka a halálos ellenség, és minden eddig összegyűjtött túlélő horror tapasztalatunkra szükségünk lesz, ha itt is túl akarjuk élni a sötétséget. Ez a koncepció ismerős lehet a 7 Days to Die játékból, így hát a legfontosabb kérdés az, hogy mostani cikkünk anyaga mit tud adni, amivel kicsit több, amivel kicsit érdekesebb, hogy felkeltse az érdeklődésünket.
Túlon túl élni
Sztori nem igazán szorult a játékba, elég a klasszikus koncepcióval megelégednünk, mi szerint a világon elszabadult a zombi vírus, ami eszetlenül vérengző élőhalottakat csinál a szerencsétlen emberekből. Karakterünk, Lucy immunis, de mivel eléggé egyedül van ezzel a különleges adottsággal, így magára marad a rémségekkel teli vidéken. Ahogy a karakterünkkel a játékba érkezünk, három dologra leszünk azonnal figyelmesek: A pálya tekintélyes méretekkel, és könnyen behatárolható jellegzetességekkel rendelkezik; a zombik bár szinte mindenütt ott lebzselnek, mégis kevés figyelmet szentelnek ránk; és végezetül: mindent, de szó szerint mindent le tudunk zúzni értékes alapanyagokért. A játék egy nagyon könnyen követhető, érthető és következetes tutorial segítségével vezet minket végig a túléléshez szükséges barkácsolás minden lépcsőfokán. Így gyakorlatilag alig 10 percen belül meglesz az első fegyverünk, pöttöm bázisunk egy barkácsasztallal, és egy csapdánk a vadászathoz. A tutorial nagyon kellemes ütemben terelget minket, ám lehetetlen figyelmen kívül hagyni a képernyő jobb felső sarkában látható számlálót…
Nem véletlen, hogy a nyersanyag szerzés és építkezés kézenfekvőbb és gyorsabb, mint a többi hasonló jellegű játékban. Nappal szétbonthatunk bármit, ami elénk kerül, kivághatjuk az összes fát, feltúrhatunk minden ládát és szemeteskukát. Míg a zombik nappal mélabúsak, addig mi boldogan felfedezhetünk, kifoszthatjuk az elhagyatott épületeket, és vadászhatunk némi élelemért. A visszaszámlálás azonban örök ómenként kísérti minden lépésünket, közeleg az éjszaka, és nekünk gyorsan kell cselekednünk. Amint leszáll az éj, a zombik nem csak hogy agresszívabbak lesznek, de döbbenetes gyorsasággal és váratlan összhangban rohamoznak meg bennünket, legyünk akárhol. Nem is kell kiszimatolniuk a karakterünket, lehetetlen elbújni a horda elől, az egyetlen esély az építkezés és a harc. A Night of the Dead pedig ezen két aspektusban nyújt olyan újdonságot a zsáneren belül, amiért érdemes lehet vele foglalkozni.
Mint említettem, az építkezés gyors, könnyen kitapasztalható és kézenfekvő. Az alapanyagokból néha kényelmetlenül sokra van szükségünk egy nagyobb építkezéshez, de semmi sem lehetetlen. Minden azon múlik, hogy a megfelelő eszközöket használjuk-e, és képes vagyunk-e elég gyorsan és hatékonyan dolgozni. Korlátlanul építkezhetünk, és bár a bázis vázához nincs sok recept, a belső illetve külső részére építhető csapdákból viszont már annál inkább. Tüskés verem, kiugró kampók, bontógolyó, és még megannyi csapda áll rendelkezésre, amit legyártva igazi akadálypályát állíthatunk a hömpölygő zombisereg elé. Szükségünk is lesz az okos megoldásokra, mert a zombik bár nem törődnek saját épségükkel, azzal viszont minél inkább, hogy a lehető leggyorsabb úton jussanak el hozzánk. Építhetünk akár bonyolult folyosó rendszereket is, tele csapdákkal, beterelhetjük a hordát lángszóróval könnyen lefedhető területre, más szóval a lehetőségeink száma meglepően magas, hibának helye viszont nincs. Amihez a zombik hozzáférnek és az útjukba kerül, azt jó eséllyel szétverik, és ha netán átjutnának a csapdáinkon, akkor pillanatok alatt elmos minket az élőhalott-hullám.
Közeleg az éjszaka
Itt jön képbe a harcrendszer, ami a Night of the Dead esetében bár még elég félkész a cikk írásának idejében, de kényelmes és élhető ahhoz, hogy boldoguljunk vele. Első és legfontosabb dolog, hogy fegyverekben nem fukarkodik a játék, könnyedén találhatunk kedvünkre való közelharci és/vagy távolsági fegyvereket elhagyatott épületekben, utcákban. Másik lehetőség, hogy a megfelelő alapanyagok birtokában mi magunk készítjük el kedvenc mordályainkat, akár többet is magunknál tartva a közelgő estére. Arról nem is beszélve, hogy akár egy fénykardot is barkácsolhatunk magunknak. Bizony, egy fénykardot. Ha abszurdnak is tűnik az ötlet elsőre, sajnos szükségünk lesz rá.
Viszont semmit sem ér a fegyver, ha eszetlenül rohanunk bele a veszélybe. A játékban felsorakoztatott zombik több fajtát képviselnek, mindegyik valami egyedi képességgel rendelkezik, és van köztük pár kifejezetten bosszantó egyed is. Külsőre nehéz őket megkülönböztetni ha már ömlik a horda a képernyőre, egyenként pedig elsősorban a viselkedésük árulja el típusukat. Van olyan zombi, ami gyorsabb a többieknél és még el is tud hajolni a támadásainktól. Van olyan is, ami nekifutásból próbál felborítani minket. És éjszakánként akár a Butcherre keresztelt melák is meglátogathat bennünket, aki azon túl hogy jól bírja a sebzést, még hentes bárdokat is hajigál. Csupa jó arc ellenfél, egyesével is kihívást tudnak jelenteni a felkészületlen játékosnak, de hordában közel esélytelen a győzelem, ha nem figyelünk oda a felszerelésünkre. Éppen ezért kell sok fegyver, megfelelő pályaismeret, csapdákkal teli bázis, és végezetül a karakterünk készségeinek fejlesztése.
A játékban fellelhető fejlődés rendszer lehetőséget ad bizonyos tevékenységi körökre való specializációra, ami magányos farkasok számára lassú fejlődést jelent, azonban tökélyre csiszolhatják a karakter minden képességét. A rendszer inkább a több játékossal indított túlélésben játszik szerepet, mert a csak bizonyos melókra szakosodó játékosok sokkal könnyebben és gyorsabban járulhatnak hozzá a tökéletes bázis felhúzásába és cuccok gyártásába, mint ha mindenki csak a maga feje után menne. Míg valaki a gyűjtögetésre szakosodik és hordja az alapanyagot, addig valaki más a barkácsolásban ér el rövid távon nagy sikereket, mindeközben egy harcra fókuszáló játékos védelmezi a buzgó társakat. A sikeres túlélés kulcsa minden játékban a jól megszervezett csapatjáték, a Night of the Deadben pedig kifejezetten kifizetődő, hogy ha a játékosok szervezetten és megfontoltan taktikáznak.
Gonosz halott
Alfa állapotban lévő játékról nem bölcs, és nem is igazságos rosszat mondani, de az se logikus, hogy már most az egekbe magasztalva a programot adjunk téves képet a játékról. Mert bár az igaz, hogy a Night of the Dead ígéretes, és a zsáner többi versenyzőjéhez képest tud újat mutatni, a jelenlegi állapota még nem ad teljesen okot az örömre. Temérdek technikai hiba vet gátat a tökéletes élvezhetőség elé, ami még amúgy elnézhető lenne. Ám a játékmenet egyes elemeinek hiányosságai, vagy félkész állapota az, ami miatt a játékos sűrűn kerül kellemetlen helyzetbe. A jónak ígérkező harcrendszer jelenleg inkább suta animációk kiszámíthatatlan furcsaságai miatt jelent fölöslegesen nagy kihívást, főleg közelharc esetében. Zombik olykor nehezen találják meg az útjukat az épületek közt, más esetekben viszont a falakon át-glitchelve törnek az életünkre. Rosszul lehelyezett modellekbe akadunk bele, a loot véletlenszerűen eltűnik, és még hasonló finomságok adnak okot szemöldökráncolásra. A multiplayerben is van hiba bőven, ami miatt vagy nem jön össze a közös játék, vagy megállás nélkül összeomlik a privát szerver, ezt jelenleg a frissen behozott dedikált szerverek hivatottak megoldani.
A játék védelmére legyen mondva, hogy a hivatalos oldalon megtekinthető életút nagyon szép képet mutat arról, hogy a fejlesztés milyen ütemben zajlik, miket terveznek a játékba rakni, és mikor. Ez azoknak, akiknek jelenlegi állapotában is szívükhöz nő a játék, egy nagyon jó opció arra, hogy folyamatosan fenmaradhasson az érdeklődésük, és a fejlesztőkkel szorosan kommunikálva követhessék a program fejlődését. Az Early Access amúgy is egy ilyen fejlődés történetbe invitálja a játékosokat, aminek részét képezi minden korai hiba és akadály felfedése, valamint az első visszajelzésekből fogja tudni a csapat, hogy mire van még szüksége a rajongó táborának. A Night of the Dead nagyon a fejlesztés elején jár, így a hibák és hiányosságok még magától értetődőek. Ám pont ezen okból nem is mernénk akárkinek ajánlani a játékot. A zombis túlélős mókák kedvelőinek megérheti a próbát, a zsánerrel ismerkedőket viszont egyelőre türelemre intenénk, mert nem biztos, hogy ez a program fogja őket behúzni a témába.
Zombi móka, annak aki szereti
Ha mégis megjött a kedvetek a játékhoz, akkor a cikk publikálásakor éppen leárazásban van a program, de akción kívül sem vészes az ára. Észben tartva a fent leírt hiányosságokat, a Night of the Dead jó móka lehet a túlélő horror és bázisépítés rajongóknak, még így alfa verzióban is. Temérdek érdekes tartalmat, újítást és javítást ígérnek már most a fejlesztők, és szinte minden héten jön egy hotfix, ami az épp aktuális legégetőbb hibákat iktatja ki, így biztonsággal mondhatjuk, hogy a játék előtt ígéretes jövő áll. A fontos kérdés csak az, hogy ez a lendület és eltökéltség a fejlesztők részéről kitart-e addig, amíg a Night of the Dead megjelenési dátumot nem érdemel. Mi bízunk benne, hogy igen.
Amiért megéri ránézni már most:
- Alfa verzió, ebből még bármi kisülhet
- Kihívásokkal teli játékmenet
- Remek csapdaépítgetős lehetőségek
- Fénykard és trebusé
Amire még várunk:
- Optimalizáció
- Még több recept
- Még több zombi