Jó pár évvel ezelőtt nagy szám volt a Tycoon játék sorozat, jobbára ennek a zsánernek a szerelmesei voltak a közösség elmélyült és szinte megszállott gondolkodói. Ennek annyi volt az oka, hogy mint manapság Szimulátorok esetében, a Tycoon játékok igen részletgazdagon dolgozták fel azt a témát, amiről szóltak. A mai napig megvan a célközönsége a hasonló játékoknak, épp csak az idők során a technológia fejlődésével testközelebbivé tették a témák feldolgozhatóságát. A nosztalgia azonban még mindig erős. Ezt használja ki a Sweet Transit, mely visszarepí.t a régi szép időkbe, és sallang nélkül szolgáltat igazi felnőtt játszóteret a vonatok és városépítés szerelmeseinek.

Új világ épül

Nincs a játékhoz konkrét narratíva, de az 1900-as évek elejei amerikai terjeszkedés, agrikultúrális és ipari fejlődés idejébe repít bennünket. Ebben a világban nincsenek utak, csak sínek, ezért aztán mindent a kontinensen a vonatok által érhetnek el az emberek, és a segítségükkel szelik át azokat a távolságokat, melyek az egyes kolóniák és telepek közt húzódnak. A mi feladatunk ezeknek a vonatpályáknak a felépítése, valamint a városok felhúzása és felvirágoztatása.

Jó lehet ilyen forgalmas vonatút mellett lakni

Aki először találkozik a Sweet Transittal, az azt hihetné, hogy elsősorban a sínek lerakosgatásával és a vonatok menedzselésével fog foglalkozni, ráadásul a tutorial is ezzel a szegmenssel foglalkozik a legtöbbet. Az igazság azonban az, hogy legnagyobb meglepetésünkre a játék ennél sokkal hatalmasabb, és belemegy olyan részletekbe a városépítést illetően, ami által gyakorlatilag egy másfajta játékká alakul, függően attól, hogy épp mit csinálunk.

A játékmenet beindulásával kapunk egy lakatlan vadont, melyre felhúzzuk az első házainkat. A raktár lesz a város szíve, itt gyűlik majd minden amiből a város él, illetve amit majd el tudunk adni. Függően attól hogy hol választjuk ki az új otthonunk területét, közel kerülhetünk a tengerhez, érclelőhelyekhez, akár olajhoz. De ha még ezek elérhetetlenek, az sem gond, mert ahogy terjeszkedünk, végül minden fontos nyersanyagra rátehetjük a kezünket.

Még jó, hogy meg lehet állítani az időt, hogy értelmezzük amit látunk

Építünk házakat a telepeseknek, építünk nekik vásárt hogy tudjanak javakat cserélni. Lesz templom, szórakozásra helyet adó építmény, temérdek féle nyersanyag kinyerő, előállító illetve feldolgozó hely, és természetesen vonatállomás. Az épületek elrendezése szó-szó a mi kedvünk szerint történhet, egészen addig amíg minden épület hozzáfér a fenntartásához szükséges többi létesítményhez, illetve az emberek otthonainak közelében muszáj hogy legyen víz, élelem, és persze a szomszédság is legyen élhető és elviselhető.

Ahogy gyarapodik a városunk, úgy egyre látványosabb lesz annak kiterjedése, és mivel viszonylag keveset kell mikromenedzselni a városban zajló életet, így ez a játéknak egy kihívást jelentő, de egyébként könnyed tevékenysége. Alig vártam, hogy a vonatokkal foglalkozhassak, ehhez képest 2 órán keresztül a peront se építettem meg, mert azzal voltam elfoglalva, hogy hatalmas ültetvényeket telepítsek, és létrehozzam a megfelelő logisztikai rendszert. Meglepően jó a városépítés része a Sweet Transitnak, habár van pár fenntartásunk, erről azonban később.

Igazi nagyvárossá nőttük ki magunkat

Vasparipa

Ha megvan a városkánk, és minden megy a maga útján, megépíthetjük az első peront, összeállíthatjuk az első vonatunkat. A mozdonyhoz kell üzemanyagos vagon, utána pedig ránk van bízva, hogy rendeltetésének megfelelően milyen egyéb vontatmányokat szerelünk mögé. Utasszállítás, rakomány szállítás, víz vagy olaj tartály, és így tovább. Rengeteg variáció lehetséges, és lehetőségünk van akár több száz különböző verziót létrehozni, és akár későbbi használatra lementeni.

A vonatok kötik össze a távolabb épített telepeket a várossal, szállítják az embereket, az egymás közt cserélt javakat, illetve a többi telep gyarapodásához hoznak-vissza alapanyagokat. Egy-kettőre azon kapjuk magunkat, hogy a brutálisan nagy térképen már több városunk is pettyezi a tájat, ezeket pedig komplex vonatutakkal kötjük össze, több irányba, rendeltetéseiknek megfelelően. Minél mélyebbre ásunk a vonalak építésében, annál extrémebbé válik a stratégiai tervezés, a hatékonyságra való törekvés. Ez a Sweet Transit csúcsa.

Komplexitásban nincs határ

A New World játékmódban kedvünkre építhetjük az új világot, megkötések vagy korlátozások nélkül. De van lehetőségünk szenáriókat is játszani, melyek specifikus logisztikai problémákat állítanak elénk, melyeket alapos tervezéssel meg kell oldanunk. Ez egy érdekes, feladványokra épülő játékmód, viszont sokkal többet tanít a Sweet Transit mélyebb potenciáljáról, mint a Tutorial. Mindezt hasznosítva a New World játékmódban, a Sweet Transit hosszú hosszú időre magával tudja ragadni azt, akinek szívügye a téma és a játékmenet.

Grafikailag a Sweet Transit valahol a nosztalgikus és funkcionális között helyezkedik el, lévén a látvány megidézi a régi 2d-s tycoonok hangulatát, egészen közel zoomolva a városkánk egy alacsony felbontású festett képnek hat elmosódott emberekkel. Ám szinte soha nem közelítünk be ennyire, távolról viszont nagyon látványos lehet a városunk gyarapodása. Ennél távolabb meg már inkább a játékmenethez tartozó információkat keressük illetve kapjuk, melyet a térkép illetve az UI szolgáltat.

Munkánk gyümölcse

Habár az UI stílusosan egyszerű de részletgazdag, a működésével rendszeres gondok voltak már a béta alatt is. Sokat javult, de még mindig jellemzőek az UI hibák, a következetlen ablak kapcsolások, elcsúszó elemek, kényelmetlen menüpontok, és egyes mikromenedzsment elemeknél fölöslegesen szétszórt egy folyamat lekezelése. Ez elijeszthet tapasztalatlan játékosokat, de az öreg motorosok is morgolódhatnak a bajszuk alatt, míg meg nem szokják ezt a rendszert.

Ajánló

A Sweet Transit igen nosztalgikus, mind a Tycoon játékosok számára, mind azoknak akik vonatmodellek között nőttek fel. Játékmenetében meglepően rétegelt, a kezdetekben könnyed és addiktív, később végtelenül komplex és kihívásokkal teli a játék. Grafikailag kiszolgálja a játékhoz minimálisan szükséges látványt, ami közelről nosztalgikusan kopottas, messziről olykor kifejezetten látványos. Az UI hibái és kényelmetlenségei mellett nem lehet elmenni, viszont a játék hosszútávú élvezhetősége, mélysége és hangulata kárpótol minket. Vonatok kedvelőinek, de a városépítős játékok szerelmeseinek is ajánljuk.

Pontszám: 7.5 / 10

Hosszútávú szórakozás, mely minden lépéssel egyre komplexebb

Pro:

  • Magával ragadó játékmenet
  • Rengeteg kihívás

Kontra:

  • Néhol kopottas
  • Olykor következetlen, bugos UI

Szólj hozzá