Nemrégiben foglalkoztunk egy második világháborút feldolgozó játékkal, a Hel Let Loose-al, és már abban a cikkben is megállapítottuk, hogy a háború felelevenítése soha nem fog unalmassá válni. Míg nagyapáinktól hallhattuk, hogy a háború a pokol, a játékok világában átélni a történelem ezen részét kifejezetten izgalmas, adrenalin pumpáló, és szórakoztató. Elsősorban azért, mert nem magányos farkasok gázolnak az avarban, csipával szedegetve az eltévelyedő újoncokat, hanem óriási ütközetek sűrűjében kell a saját túlélésünkért küzdenünk, miközben a háború minden gépszörnyetege egyszerre feszül egymásnak. A Battlefield egy időben maximálisan kiszolgálta a masszív csatákba helyezett multiplayert, a Call of Duty pedig inkább az egyéni teljesítményt promótálva küldött minket a csatatérre. Az utóbbi időben azonban megcsappant a két nagynevű sorozat érdeklődése a történelemben, ezért egy kvázi hiánycikk lett a világháború.
Tömegek ostroma
Az Enlisted egy olyan free-to-play játék, ami szeretné visszahozni a hatalmas ütközetek megpróbáltatásait, a lehető legszórakoztatóbb formában. A Gaijin Entertainment alatt dolgozó Darkflow fejlesztőcsapat programozó veteránjai már tapasztaltak a háborús játékok terén, de a Darkflow alatt ez az első próbálkozások. A Gaijin viszont biztos volt a dolgában, hiszen több ingyenes multiplayer is az ő cégük logójával került kiadásra, háborús témában nem is kell messzire mennünk, hiszen övék a War Thunder. Tudták, hogy mi kell a népnek, megtörtént a kötelező piackutatás, és megkezdődött a fejlesztés. Az Early Access béta pedig gyorsan behúzta a háborúra éhes játékosokat.
Az Enlisted egy gyors tutorial után körbevezet minket a menüben, majd megkér, hogy válasszunk egy kampányt. Ez egy multiplayer játéknál furcsa lehet, de a játék viszonylag egyedi fejlődés rendszerének szerves részét képezi. A tervezett négy kampányból kettő érhető el, Normandy, és Moszkva. Természetesen mindkét esetben a németek és a szövetségesek erői feszülnek egymásnak, kampányonként különböző pályákra leosztva. A kampányok közt szabadon ugrálgathatunk, akár meccsenként is cserélgethetjük őket, de kezdetben erre nem kell még koncentrálnunk, így egy tetszőleges történelmi hadjáratot választva bele is ugorhatunk a mélyvízbe.
Mivel eléggé sok játék élvezi már most a béta adta lehetőségeket, így a program gyorsan fog nekünk megfelelő meccset találni. Kiválasztunk egy nekünk megfelelő kasztot, és minden további késedelem nélkül be is pottyanhatunk a taktikai térkép egyik általunk kontrollált bázisára. A kezdő játékos két dolgot fog azonnal észrevenni: a pálya masszív és látványos, és rajta meghökkentően sok ember szaladgál. Ennek másodlagos oka az, hogy a szerverek 100 főt tudnak befogadni, és akármilyen játékról is legyen szó, az 50 vs 50 játékos egy nagyon szép szám. Na de miért vannak négyszer ennyien a pályán? Az ok az Enlisted teljesen sajátos megoldása a taktikai játékmenet megvalósítására, egyénekre leosztva: a mi saját kis osztagunk. Vagy inkább minden játékos saját osztaga.
Egységben az erő
Röviden és tömören ez annyit jelent, hogy minden játékos rendelkezik fixen három csapattárssal, akiket beépített mesterséges intelligencia irányít, amíg mi nem adunk nekik parancsokat. Követnek minket, fedezik a hátunkat, egész jól lőnek, de ami a legfontosabb: ha meghalunk, akkor azonnal átvehetjük az irányítást az egyik, még élő csapattársunk felett. Gyakorlatilag négy élettel rendelkezünk, egészen addig, és a végleges kimúlást az osztagunk totális kipusztulása jelenti. Ilyenkor egy csapatunk által kontrollált bázison tudunk újraéledni, ismét a bajtársaink társaságában.
Ez egy nagyon érdekes, elsőre furcsa, később pedig komoly játékstílusbeni gyakorlást igénylő eleme az Enlistednek. A fejlesztők ezzel szerették volna azt a fajta játékmenetet bemutatni, ahol nem a magányos hős egyéni teljesítménye nyeri meg a csatát, hanem a tömegek lehengerlő ereje és önfeláldozása visz sikerre egy hadjáratot. Hangulatában ez maradéktalanul sikerül a játéknak, technikailag viszont… vannak még hiányosságok.
Az osztagunk fejlesztése lesz a játékon belül és kívül az elsődleges feladatunk, hiszen általuk leszünk hatékonyabbak és jobban felszereltek. A kampányokon belül szerzett tapasztalati pontokkal oldhatunk fel újabb és újabb típusú osztagokat, így hozzájutva a tankok vezérléséhez, páncéltörőkhöz, lángszórókhoz, és légitámogatást biztosító rádiósokhoz. Természetesen ezek a megszerzett egyedi fegyverek és kütyük az osztagunk tagjainál is lehetnek, így egy okosan felépített csapat minden tagját hasznossá tehetjük. Összesen 12 kaszt érhető el a játékban, mindegyik kasztnak történelmileg helytálló felszerelése és fegyverzete van, melyek természetesen (bizonyos szintig) cserélgethetőek is. Arról nem is beszélve, hogy az osztagunk tagjainak kinézetén is változtathatunk, igazán személyünkhöz közelivé téve bajtársainkat.
Bár az AI néha egész ügyes, sajnos a parancs nélkül hagyott társaink gyakran lófrálnak el, fölöslegesen vállalnak kockázatot, kiállnak a nyílt terepekre, vagy simán csak elállják az utat. Mondhatni eléggé buták, és inkonzisztens döntéseket hoznak, ezért aztán ha szeretnénk egy hatékony osztagot magunkénak tudni, kötelező lesz megtanulnunk irányítani is őket. Kellemetlen az, amikor meghalunk, és egy olyan osztag társunk felett vesszük át az irányítást, aki épp egy tank csövébe bámul bele. A kapkodás ráadásul csak ront a helyzeten, egyik társunkról a másikra ugrálgatva pillanatok alatt kinullázhatjuk az osztagunkat.
Egy fedezékekbe állított formáció biztosíthatja, hogy halál esetén is ugyanolyan pozícióból folytassuk az előrenyomulást, mint ahogy azt korábban elképzeltük. De még ekkor sem biztos a siker, mivel mindeközben rakéták repkednek, golyózápor csapkodja a fedezékünket, és szőnyegbombázás terít porleplet a csatatérre. Ilyen körülmények között nem lesz meglepő, ha követhetetlenül gyorsan hullanak el körülöttünk az emberek, és a saját osztagunk tagjai.
Call of Battlefield
Már pedig az Enlistedben eléggé könnyű elpatkolni, köszönhetően a céltudatosan hatékonynak tervezett sebzéseknek. Nem kell semmi bonyolult dologra gondolni, de az Enlisted történelmi hűséggel megtervezett fegyvereiből nem kell egy tárat ereszteni az ellenfél katonáiba, hogy elessenek. Elég egy pontos lövés, nem kell több. Mivel minden játékos mögött ott lohol a saját osztaga, ezért nem létezik olyan, hogy 1v1, mindenképp több fős, fedezék kihasználós harcokat fogunk vívni, legyünk akárhol. Bujkálni sem fogunk tudni, mert az osztagok tagjai által képzett csoportosulás mindenképp el fogja árulni a pozíciónkat. Mindez egy olyan szituációba kényszeríti a játékost, amiben nincs helye az önző előre szaladásnak, és nincs lehetőség úgy csattogtatni az öléseket, mint mondjuk egy Call of Dutyban. A játékosok elsősorban a saját túlélésükkel, és az osztaguk mikro menedzselésével lesznek elfoglalva, amiknek sikeres kivitelezése fogja előretolni a csapatunk által kontrollált területek határait.
Tény, hogy az Enlisted kipróbálásával és kiértékelésével az osztagok köré húzza a figyelmet az általa keltett gravitáció, de ez talán a legfontosabb eleme a játéknak, mely miatt ekkora sikert arat már a béta alatt. Lövöldözős FPS-ből annyi van, hogy dunát lehetne fakasztani (kétszer is), háborús játékokból pedig már eleget láttunk, hogy az inger küszöbünk kellően magasan helyezkedjen el. Ezt megugrani nem csilli-villi, átgondolatlan agymenésekkel lehet megugrani (ugye, Battlefield 5?), hanem valami olyan újdonsággal, ami régi motorosokat, és újakat is képes egyszerre behúzni. Ez nem kis feladat. De az Enlisted a jól bevált elemek mellett ezzel a próbálkozásával nagyon jól megcsiklandozta a játékvilág érdeklődését, és mi ezért szerfelett hálásak is vagyunk.
Az már csak hab a tortán, hogy az Enlisted free-to-play játékhoz képest kifejezetten látványos, és vizuálisan kielégítő. A történelmi hűséggel megtervezett fegyverek, ruházatok, járművek és helyszínek már szinte elvárt kritiériumok, de mindehhez egy stabil, és jó képességű grafikai motor párosul. Mivel bétáról van szó, ezért természetesen akadhatnak szemöldökráncolásra okot adó jelenetek, technikai anomáliák és egy-két optimalizálásra szoruló beállítás, de már a mostani állapotában is megbízható és élvezhető a játék, nincs szükség se az izmosabb vasra, se a beállításokkal való bűvészkedésre. Legalábbis az én koros, de maga idejében top tier vasam alatt nagyon szépen futott a játék. A szerver problémák már egy másik történet, de komoly, meccseket félbevágó szakadásokkal én nem találkoztam, így hát erre sem lenne igazságos panaszkodni egy béta verzióban.
Ingyen kötelesség
Mindez egy remek recept hozzávalói, és ettől igazán érdekes az Enlisted. Megidézi a régi idők háborús játékait, ahol nagy tömegek feszülnek egymásnak, de az agyatlan öldöklés helyett a megfontolt előrehaladás, csapatjáték, és a játék adta lehetőségeink maximális kihasználása vezethet minket győzelemre. Az osztag viselkedése, a kiadható parancsok még kezdetlegesek, ezért a béta alatt akadhatnak kellemetlen szituációk, de olyan játékmenetről beszélünk, ami mindenképp megéri a beleölt munkát, a játékosoktól pedig a figyelmet. Tekintve, hogy ilyen masszív multiplayer játékról én személy szerint nem tudok, ezért az Enlisted ezen része olyasfajta megédesítése egy bevált háborús zsánernek, mely nem csak hiányt pótol, de tud újat is mutatni.
Mivel a program free-to-play, ezért a felsorolt erényeitől függetlenül megérheti a kipróbálást, de a fent is olvasható okokból mi mindenképp ajánljuk nektek az Enlisted telepítését. Hiánypótló azoknak, akik egy régi Battlefield élményt szeretnének modern köntösben, és kellemes meglepetés azoknak, akik csak lövöldözni szeretnének egy taktikusabb játékmodort igénylő, masszív játékosszámú ütközetben.
És ha ez nem elég, a játékhoz már most elérhető roadmap hosszú távon is érdekfeszítő tartalmi kiegészítéseket ígér, beleértve az új térképeket, még két új kampányt, új fegyvereket, járműveket, fejlesztéseket és quality-of-life változtatásokat, nem is beszélve az osztagunk mesterséges intelligenciájának fejlesztéséről. Mire az Enlisted eléri a megjelenés napját, bár nem lesz egy Battlefield verő program, de hiánypótlónak, vagy a megszokottól némileg eltérőbb háborús szórakozásnak tökéletes lesz.
Amiért megéri ránézni már most:
- Hatalmas összecsapások
- Pörgős játékmenet
- Osztag menedzsment
Amire még várunk:
- Több osztag parancs
- Konzisztensebb AI
- Több kampány